Sommerferie anno 1982. Del 2.

Efter at have være i Sverige en stor del af ferien, skulle vi over Jylland og Fyn hjem. (Vi boede på Sjælland). Læs her min fars logbogs notater i 2. del af min sommerferie i 1982 som 5 årig.

Torsdag morgen d. 29. juli 1982 – stod vi op og gjorde klar til opbrud, det viste sig, at campingchefen først åbnede kl. 9.00 og da skulle vi være på vej til Göteborg. Vi lagde et brev og en 100 kr seddel i en kuvert. (Min far har noteret at da vi kommer hjem fra ferie, lå der brev til os med 50 kr. fra campingpladsen samt vores camping pas)

Det var en skøn sejltur til Frederikshavn. Vi nød solen på dæk, skøn udsejling og toldfrie kiosker. Spiste snaplunch og kaffe på dækket. Så ingen toldere i Frederikshavn og spiste frokost mellem Frederikshavn og Sæby, før vi kom til Svend og Vivi, hvor vi boede halvt som gæster, halvt som campister. (Vi havde tidligere været på bondegårdferie hos denne familie og det var dem vi nu besøgte). I hvertfald havde vi tre meget behagelige dage. Bl.a. roe lugning, kalve fodring, indkøb og bil reparation.

1. august 1982 efter morgenmad tog vi afsked for at køre sydpå. Vi har jo lovet Pernille og Henriette (Min storesøster) at slutte ferien i Legoland.

Vi ville ikke ligge på Billundcamping, som forlig år, så vi fandt en idyl ved Faarup, så lidt syd for Jelling. Det er en meget dejlig beliggende plads og med to dejlige swimmingpools, som vi benyttede mange gange. Pladsen er et fint udgangspunkt for Legoland, hvor vi havde en fin fin dag. Her vil vi gerne komme tilbage til igen. På vej tilbage fra Legoland holdt vi siesta i Bredsten på kroen med roastbeef mad og enarmede tyveknægte. Vejret er fortsat strålende, sol og temperature omkring 30 grader, men vi nyder det i fulde drag.

Efter morgenbad d. 3. august 1982 tog vi over Fyn til H.C. Andersens hus i Odense, hvor vi efter endt rundtur og små indkøb i souvenirforretning satte os “Under Lindetræet” og fik en dejlig forfriskning, øl og lækker is til pigerne.

Midt på eftermiddagen ankom vi til Kerteminde camping, fik fin plads minus strøm. Kørte eftermiddagstur i omegnen. Klinten, Rynkeby, Tvinde, farfars fødeby, og endelig så vi Ladbyskibet, feriens billigste entre. Den gamle vikingkongegrav, ingen af os havde set den før, og vi syntes det var meget interessant. Vi kunne lige nå at handle inden klokken 17.30. Denne sidste feriedag skulle fejres med lækkerier: Store rejemadder, store Texasbøffer og masser af oste og kaffe uden avec. Efter endt opvask osv. kørte vi en tur rundt i Kerteminde, hvor vi bl.a. besøgte pølsenvognen. (Vi gik da ikke sultne i seng på den ferie).

Onsdag, sidste feriedag, indkøb, morgenmad og afgang til Knudshoved, efter afsted med campingfatter, Hjalmar (der kender farfar og hele familien på Fyn).

Slut på stor, god og oplevelsesrig sommerferie.

Sådan sluttede ferien 1982. Jeg kan sjovt nok ikke rigtig huske Jyllandsdelen, men  flere ting fra Sverige og Fyn.

Sommerferien 1983 gik igen til Frankrig; Alsace og Bourgogne. Indlægget kommer en af dagene.

Fortsat god tirsdag herfra Bornholm.