Sommerferie anno 1982. Del 1.

Sommeren 1982 gik ferien til Sverige og Jylland. Jeg kan huske mere fra denne ferie end året tidligere, men alligevel er der ting, som jeg helt havde glemt – sjovt igen at komme en tur til barndommens land. Det er der skrevet med kursiv er mine fars logbogs skriverier fra ferien.

Vi kørte hjemmefra i meget fint sommervejr, fik en færge tidligere end beregnet. Det var før der var bro mellem Danmark og Sverige. Havde en god tur gennem Småland. “Emils land”. Spiste frokost, 26 grader – sol. Ankom sidst på eftermiddagen til Hjo – midt på Vättern.

Anden dagen kørte vi op langs Vättern, en særdeles skøn tur. Vi havde igen godt vejr, indtil efter frokost, hvor vi fik vort livs tordenvejr. Faktisk øsregnede det resten af dagen. Vi nåede Dalerne og kørte syd-vest om Siljan-søen og ud på øen Sollerön, men campingpladsen var fyldt, for våd og ikke os, så vi drønede videre om på nordøst siden, hvor vi fandt Säter-gården med camping. (4 vogne)

Lørdag d. 17. juli 1982, indkøb frokost i fint vejr igen. Eftermiddagsudflugt til Darlarhest værkstedet + tur rundt om søen samt op i Älvdalen, Vasaløbet i bil, så Zorn Gopsmarstuga udefra. Aftensmad filetbiff på grill. Hertil rødvin. Efter maden gik vi op på Sätergården og fik først kaffe siden “vin rouge Francais” – imp. og tappet af AB vin og spritcentralen, føj for den lede. Ungerne legede på legepladsen og fodrede hestene. Det var her den lækre svævebane var.

Søndag, morgenmad hos “Gösta” eller hvad han nu hedder. Opbrud og udflugt til Carl Larssons gård, det var en mægtig oplevelse og vi lærte meget om kunstneren ved at stifte bekendskab med denne malers hjem og arbejde.

Billede fra logbogen, med bl.a. postkort med Carl Larsson motiv.

Vi vendte nu næsen nordpå og sagde farvel til Dalarna, vi har brugt halvdelen af tiden vi har til rådighed i Sverige. Nu søndag aften har vi nået Hälsingland, det sydligste Lapland og Finmarken. Overnatter i Tandsjöborg.

Tandsjö-camping ligger lige ned til søbredden, der var strøm og fine forhold. Efter aftensmaden, svenske kødboller, ikke så gode som Minnas, (min mormor – som var eminent til at lave svenske kødboller) fik vi alle 4 et lækkert brusebad. Gik skøn aftentur og ungerne fiskede i søen, uden at fange noget. Skrev “vy-kort” (postkort) hjem og tøserne var på legepladsen til kl. 23.00, det var stadig lyst.

Mandag morgen handlede vi i den lokale ICA, og kørte så videre nordpå mod Östersund, det var en smuk tur og vi så evig sne på bjergene mod vest. Det var noget der overraskede pigerne, sne om sommeren!!! I Lit ligger en super moderne og ikke for stor plads, fik godt sted ned til lille sø, med børnebassin og iskiosk. Badede, hyggede, grillede og nød tilværelsen. Heroppe er det næsten helt lyst kl. 24.00, men til gengæld kunne vi godt mærke temperaturfaldet om natten.

Tirsdag morgen, mindre godt vejr end igår, men dog badevej. Det trak dog voldsomt sammen i løbet af dagen og da vi så frøs (7 grader) om natten og der var faldet sne i fjeldet, droppede vi idéen med fortsat at køre nordpå. Vi var alle enige om, at sætte kursen mod de varmere egne og komme der jo før jo bedre. Vi kørte til Sollerön, hvor campingpladsen tog sig meget bedre ud nu i strålende sol. Vi fik den sidste el-plads, det viste sig at være en af pladsens allerbedste overhovedet.

Vi lå på Sollerön i 5 nætter, kørte ture op i fjeldene og så en rigtig levende elg 5 m. fra vejen, og vi så den allesammen, et af turens højdepunkter. Vi spiste god mad, var i vandet mange gange. Vi var på roture, så keramikværksted og vikingegrave. Det er en superskøn ø ude midt i Siljan. Det var de dage vi lå på Sollerön, vi besøgte vin monopolet.

Mandag d. 26. juli 1982 sagde vi farvel og tak for skønne dage og mange oplevelser. Kørte til den lille by Brålanda, hvor vi blot skulle overnatte. Camping-fatter kom rundt. kl. 21.00 og opkrævede gebyr. Det var en skøn aften, grillede, legede og spilede badminton til kl. 23.00, sluttede med bad og Noilly Prat dry.

Tirsdag d. 27. juli 1982, handlede i Brålanda og kørte til Trollhättan, hvor vi gjorde ophold om formiddagen, så sluserne i gang og spiste ved Götaelven, igen en dag med 28 grader. Vi kørte til Göteborg og først efter 3 forsøg fandt vi en ledig campingplads. Fik hjælp af 2 flinke finsk/svenskere; pladsen vi fik var temmelig stejl, så klodser måtte i anvendelse før vognen stod lodret. Gik tur ned og så søen, dejlig, vi skal bade i morgen. Spiste superskøn is og fik endelig korv med mos. Grillede igen lövbiff. Nam nam.

Onsdag d. 28. juli 1982. Sidste hele dag i Sverige, “snøft”. Mor sov længe, men vandhundene var i vandet hele formiddagen. Hentede mor til frokost kl. 13.00. Korv med mos ved stranden. Var ude og handle, købte en masse sild med hjem. Var i vandet igen. Aftensmad: laks røget og gravad laks, frit valg. Derefter grillede vi lövbiff for 27. gang, ikke en gang for meget. Spiste lækre is af bæger med chokolade eller jordbær sovs; vi er helt syge efter det, ih hvor det smager. Skal ret tidligt op i morgen, så nu kl. 22.00 skal vi til at pakke sammen.

Og her holder jeg så en lille pause i fortællingen. Vi mangler stadig noget af ferien, den kommer i del 2 snart.