Sommerferie anno 1981.

Forleden ryddede jeg op i nogle skuffer. På bunden af den ene lå 2 logbøger, som min far har skrevet, når vi var på ferier, da jeg var barn. Mine forældre er skilt og jeg fik disse to med, da jeg flyttede hjemmefra. Blev total blæst tilbage til barndommen, da jeg åbnede den første. Mine forældre havde campingvogn, og vi har været rundt i Danmark og noget af Europa med den. Hver gang vi var afsted, skrev min far om vores oplevelser, limede billetter, postkort mm ind. Jeg fik den idé at gengive nogle af sommerferie skriverierne her på min blog, det var min far helt med på, så henover sommeren kan I komme med til Frankring, Jylland og Sverige på ferier, som det foregik i min familie i 1980’erne.

Den første ferie, som jeg nu vil tage jer med på er til Frankring i 1981. (følgende er direkte afskriv fra min fars logbog)

Fra lørdag til søndag på Gedser, vi skulle med første færge kl. 06.00. God “rolig” plads, men kun til gennemgang. Nattesøvn delvis ødelagt af indespærret hund i nabo campingvognen.

Overnatning ca. 25 km før Kassel. Mellem d. 28. og 29. juni 1981. Campingmotel 2ELLA IM  WERRATAL. Meget smukt beliggende lige ned til floden Werra, i læ af skov,, havde en mini først efter gentage besøg. hos “Leopold” ham med de store fadøller og pommes frites. Legepladsen var et mini Tivoli for ungerne.

29. juni – 2. juli 1981. Første campingplads i Frankrig, meget fine bade og toilet forhold. Havde god og rolig plads, hvor ungerne hurtigt fandt danske legekammerater.

Var på sightseeing i bjergene og i byen på indkøb hos bl.a. slagterforretningen og garnforretningen havde vor opmærksomhed. Storkefamilien kom flere gange dagligt for at få noget brød at spise.

D. 3. juli – 7.juli 1981. Kørsel rundt i den sydlige del af området til Mulhause, stor og trist by. Var omkring flere campingpladser, men var først tilfredse, da vi fandt denne i ostebyen Munster, hvor vi havde 3 skønne dage med meget fint vejr og god underholdning af 2-3 eller 4 franske familier.  Munster var indkøbs by nr. 1. Vi fandt mange virkelig gode forretninger og købte mad osv. Vi spiste en hel del munster ost.

6 dages afslapning i Keyersberg, dog brugt 2 dage til at køre nord og sydpå af “Route de vin” med div. besøg. God plads – godt vejr – gode vine – gode forhold. Vi giver pladsen 3 ***. FARVEL FRANKRIG.

Fandt en herlig plads efter en lang køretur, – men skøn, gennem den sydlige Moseldal i solskin. Vi ville dog videre, så vi havde kun en overnatning. Kørsel ad vejen langs Mosel  til Koblenz og langs Rhinen. Vi fik et glas god vin og mindes 1956, da jeg (min far) var her med mor og far. Forinden havde vi spist frokost på en rasteplads med mod Mosel og lige ved en af de store sluser, hvor vi var heldige at opleve en af de helt store flodskibe blive sluset ned. Desserten var super god is fra italiensk isvogn. Dagens køretur endte i Rheingau. Alletiders gode plads, hvor ca. 25 ponyer bød os velkommen. Ungerne fik dog “kun” ridetur på ponykarrusellen.

Efter aftensmaden gik vi op på den “lokale” og drak et par glas  god og frisk Rheingau Trocken. Så ville Pia (min mor) have kaffe kaffe og Weinbrand og ungerne fik en portion is. Det var en rigtig god aften for hele familien.

Næste morgen på vintur. Derefter kørsel rundt i Rheingau ad “Route de Riesling” og sent om aftenen d. 14. juli 1981 kom vi til Zella am Werratal – igen, til “Leopold” og den gode fadøl og gode pommesfrites for ikke at forglemme ungernes allerbedste legeplads.

Vi havde 3 skønne dage, hvorefter vi fredag d. 17. juli 1981 drog nordpå og efter venten i 6 timer i Travemünde + 3 1/2 times sejllads var i Danmark, dette var for os alle en uforglemmelig ferie.

(Se billeder fra min fars logbog på instagram: pernilleshylde, da jeg ikke kan få lov til at uploade billerne her)

Det var først ferie i 80´erne, som jeg har valgt at genskrive. Næste sommerferie I kan læse om bliver til Sverige 1982.

God sommer 2020 til jer der læser med.