Efterårsferie anno 1984.

I sommer skrev jeg flere indlæg om mine barndoms sommerferier i 1980’er i campingvogn. Indlæggene er min fars logbogs notater, som han skrev på vores ferier. Jeg har igen kigget i logbøgerne og fandt en afsnit om vores efterårsferie i 1984 stadigvæk i campingvogn, som jeg her vil gengive.

Rigtig god læselyst.

Efterårs-ferien 1984.

Søndag den 14. oktober kørte vi til Møn, Ulfshale. Desværre havde pladsen lukket, trods vor campingbog sagde noget andet. Nå – vi kørte ud for at se Henriettes feriekoloni, det var jo mere eller mindre det, vi var kørt derned efter. Pladsen så indbydende ud, så vi på stedet bestemte at køre derned engang til næste sommer.

Vi kørte til Vemmetofte Camping og lagde os på plads nr. 11 i det område, hvor vi så ofte før har ligget. Der var meget roligt på pladsen, ikke så meget campingliv. Da vi havde stillet op, gik vi en lille tur på pladsen og spiste aftensmad.

Mandag morgen kørte vi ind til Fakse for at handle lidt ind. Bl.a. købte vi dynamolygter til pigernes cykler, som blev sat på om eftermiddagen, mens mor og Henriette og Pernille gik tur i skov og på strand. Desværre kunne far ikke få lyset frem, så vi puttede Pernilles cykel i bagagerummet og tog ind til cykelforretningen, hvor problemet blev løst. Det er alletiders med lys for og bag, når de cykler rundt i skumringen. Aftensmaden var super gode hakkebøffer, far og Henriette var dagens kokkepar. Efter opvask hyggede vi med ludo og kortspil, vi gik tidligt til ro, den friske luft trætter.

Tirsdag kørte vi ind og besøgte Faxe bryggeri. Først så vi en god lysbilledeserie om bryggeriets historie, derefter var der rundvisning og tilsidst fik vi øl og sodavand. Det var udemærket. Efter bryggeribesøget handlede vi og tog derpå hjem til en god camping frokost og efter denne skulle mor og far hvile sig lidt.

Efter en lille times tid gik vi alle en god lang tur i skoven for at få appetit til aftensmaden. Wienergryde eller frikadeller, vi nød en fl. vin til. Det var lige som om, vi havde fået øl nok i dag. Igen sluttede dagen med kaffe, ludo, rommy og sengetid i rimelig tid.

Onsdag efter morgenmad afsted mod Fensmark, vi havde aftalt, at vi ville se et glasværk og Holmegaards ligger kun 1/2 times kørsel fra Vemmetofte. På vej rundt i skovene og gennem marklandskaber har vi mødt utrolig meget vildt, flest fasaner, men også “Bambi’ og “Mikkel ræv” har vi set. Vi ville gerne have en rigtig flot fasanfjer, men vi fandt ingen, men måtte nøjes med en lille en.

Det mest spændende på glasværket var glaspusterne i arbejde, men det var også interessant at se de store automatiske maskiner til emballageglas. Da vi kørte fra Holmegaard slog vi et slag rundt om Sparresholm, men vi var ikke inde og se den berømte samling af hestekøretøjer.

Frokost og afslapning om eftermiddagen; lege “politi og tyve” i skoven og til aftensmad lavede far og Pernille røde pølser. Efter opvask som gik tjek, vandrede vi op i tv-stuen for at se Schweitz vinde over Danmark i VM – kval. fodbold. ØV!

Torsdag kørte vi til St. Heddinge og købte en masse tøj til ungerne, hvorefter vi havnede i Rødvig, hvor frokosten blev indtaget på den Gl. kro. Maden var ok, men desværre havde de ikke ordentlig vin, så vi fik øl og snaps.

Inden frokost havde vi besøgt Stevns Terrarie med slanger, øgler og diverse padder. Det var mægtigt spændende, men mest søde var de tre talende papegøjer, som vi stod længe og snakkede med. Efter frokost kørte vi ud til Højerrup, bl.a. for at se Stevns Klint og den gamle kirke. Ungerne fik en is, det var istedet for dessert på Rødvig kro. Herefter kørte vi ad små veje hjem til Vemmetofte, hvor vi fik en drink, gik en lille tur og spiste tomatsuppe, forloren skildpadde og fiskestænger til aften. Vi hyggede med ludo og masser af flødeboller og et enkelt spil sorteper; Henriette og mor tabte og skal give dessert fredag aften. Godnat ved 22-tiden.

Fredag d. 19. oktober 1984. Op kl. 9.00 – morgenmad. Ind til Fakse for at handle, der var en drenge garde, så byen genlød af musik, da vi kom. Resten af formiddagen gik med avislæsning, kaffe, leg og en spadseretur inden frokost. En lækker frokost. Nu hygger vi os igen med læsning, leg eller sove til middag (mor)

Hen på eftermiddagen kørte vi uden mor, ind til Fakse for at købe fødselsdagsgave til hende, men det er først på mandag, hun får gaven.

Til aften fik vi skinke, ris og grøntsager. Forret: 3 snegle uhmm…. og desserten fra mor og Henriette var chokolademousse. Aftenen gik med kortspil og ludo, pigerne blev puttet kl. 21.00 og nu kunne vi høre regnvejret på taget, øv – nå det var første gang i hele efterårsferien. Det blev en nat med regnens trommen på taget. Ihh hvor vi ærgrede os over, at vi ikke havde pakket teltet ned i tørvejr.

Lørdag stod vi op kl. 9.00 til regnvejr; Pernille faldt for anden gang på sin cykel, denne gang gik der hul på knæet og også på bukserne, hun er en klump. Efter morgenmad gik vi op for at betale og købe et par småting. Formiddagen går med avislæsning, leg og en kop kaffe, mens vi hører radio og hører regnens trommen på forteltet og campingvogn. Nå, pyt vi får jo nok teltet slået sammen og tørret igen.

Vi spiste frokost ved 12-tiden, lige efter en lille frisk spadseretur mellem bygerne. Den sidste campingfrokost i år, nej hvor vi nød det og hvor vi spiste.

Vi afsluttede med en kop kaffe og et ludospil, pakkede det sidste sammen og sagde farvel camping år 1984 og på gensyn til Vemmetofte. Vi kommer sikkert igen næste sæson.

Torsdags tanker #13.

• Stop tiden – så ferien ikke snart er slut.
  • Skal – skal ikke? Vi skal svare om ca. en uge. Et eller andet sted er jeg jo ikke i tvivl, men så alligevel bliver jeg det.
  • Burde næsten tænde op i brændeovnen, her er koldt.
  • Hvor var det hyggeligt, at vi var ude og spise i går. Lækker mad… lad os snart gøre det igen.
  • 15 år lige om lidt – 15 år!!!! Det er jo crazy at det er 15 år siden, jeg blev mor for første gang.
  • Burde vel egentlig få styr snart på de der adventspakker….
  • Hvornår er det egentlig 1. søndag i advent?
  • Lur? ja for den da – det er en af fordelene ved ferie, eftermiddagslur – Jatak.

Efterårsferie 2020.

Og mens hverdagen kørte derudaf, blev det pludselig efterårsferie. Tiltrængt. Jeg husker godt august med skolestart og hedebølge. Strandture i weekenderne.

Hvor september så blev af, det aner jeg ikke. Men inden jeg fik set mig om, var sensommeren ovre og efteråret kommet og nu er vi her midt i oktober. Med en uges ferie. Fuldstændig fantastisk.

Mit sidste indlæg var i sommer, det vidner noget om, at hverdagen kørte noget stærkt derud af. Så ferien skal nydes, vi har ingen planer, men tager en dag af gangen. Jeg har allerede fået læst den første bog og drukket et utal af kopper kaffe. Jeg tænker også, der skal gås nogle ture i den skønne bornholmske natur og mon ikke bålet også skal tændes. Stille morgener med tid og en podcast i ørerne; nøj hvor jeg elsker det.

Solen skinner på den smukke blå oktober himmel. Sommer med varme og sol er klart det bedste jeg ved, men sådan en lidt lun oktober dag med alle dens smukke varme farver, det kan altså også noget, må jeg indrømme. Og det er bare med at nyde det, i morgen loves der blæst over øen.

Så med dette lille indlæg er jeg tilbage igen her på hylden, jeg skal huske mig selv på, at det at få skrevet herinde om stort og småt, er så godt for mig- også i hverdagen. Så denne gang kommer der ikke til at gå uger før jeg skriver igen.