Bliver man ældre på 14 år?

Ja da er svaret. Selvfølgelig. Klart. Tænk bare fra 0 år til 14 år. Der er man baby, barn, teenager. Fra 14 år til 28 år. Man er teenager, man er ung  og man bliver voksen. Fra 28 år til 42 år…… fra voksen til? mere voksen? Mere klog? Ihvertfald mere erfaring.

Det er jo ikke fordi jeg er i tvivl, jeg er udemærket klart over at på 14 år bliver man ældre. Lige gyldigt om det er fra 0 år til 14, eller fra 28 år til 42. Så hvorfor dette indlæg? Måske fordi det har overrasket mig, hvor hurtigt de sidste 14 år er gået, og jo jeg er da blevet ældre, siden jeg var 28 år. Ældre og klogere på mange ting. Mor. Jeg er blevet mor på de 14 år. Rent faktisk blev jeg mor for første gang for 14 år siden. Og forleden da det var dagens for at jeg blev mor for første gang, fik jeg mange lykønskninger med min ældste. Og jokede med flere; men jeg er jo ikke blevet ældre på de 14 år….Hvorfor har man brug for at joke med det? Måske fordi det et eller andet sted er svært at blive de år ældre? Men det er ikke alle de sidste 14 år der har været svære. Sikke en rodet omgang, jeg er ude i. Håber I kan følge med.

Jeg ved/  tror, at det er noget af det der medfølger med alderen, jeg har svært ved. Ældningen. De begyndende grå hår, som min frisør har fundet en her tot af. Bekymringsrynken i panden, som er blevet permanent, selv når der ikke er noget at bekymre sig over. Når man igen og igen må hive et stridt hår af hagen med en pincet…. I hate it! Det er fa… ikke charmerende.

Sådanne tanker har jeg i dag. Og har brug for et los bagi, jeg er jo kun 42. Det er ikke gammelt.

Men så mig alligevel købe en creme forleden dag i Matas, som reducerer rynker, mørke render og hævelser under øjnene. Jeg er sg* lige målgruppen for den creme.

Men at være mor på 42 til børn på 14 og snart 11. Det er heldigvis ok. Jeg er glad for at have erfaring, når jeg skal rådgive og vejlede, og jeg prøver virkelig ikke at være for mor-agtig-klog-dengang-jeg-var-ung…… eller hvad-sagde-jeg. Tror faktisk jeg styrer meget godt udenom disse.

Så summa summarum på mine søndags tanker må være…. at jeg jo egentlig har det godt med den alder jeg har… men at jeg også er kommet dertil hvor eyecreme og pincet ikke kan undværes.

 

 

Lidt om mit besøg hos diætist.

Jeg har tændt lys og jeg har ild i brændeovnen. På komfuret står græskarsuppe og simrer. Jeg sidder i køkken alrummet og kigger ud på regnen, imens jeg hører podcast.

Sidste tirsdag var jeg til opstarts hos diætist. Vi gennemgik, hvad jeg spiser på en typisk dag. MIn morgenmad og frokost skulle jeg ikkelave nogen ændringer ved. Dejligt at de ændringer, jeg havde lavet i foråret var gode for mig og at jeg bare kan forsætte med dem.

De andre ændringer er heldigvis nemme at gå til. Jeg skal have 2 mellemmåltider ind. Et om eftermiddagen og et om aftenen. Ikke at jeg ikke har spist noget her, men iskaffe fra tanken og kitkat er ikke lige de mellemmåltider, jeg skal spise.

Det er jo ikke fordi, jeg ikke har vidst det og det er ikke hver dag, det er røget ned, men jeg havde brug for at give hende et så reelt billede som muligt, især fordi at jeg synes det blev oftere det usunde end det sunde, jeg spiste.

Jeg har derfor fået ideer til mellemmåltider, samt min middagsmad, skal jeg lave lidt om på, samt spise flere grøntsager.

Til sidst var jeg en tur på vægten. Lige præcis det tal har jeg ikke brug for at dele.. ingen er vel i tvivl om, at det er for højt.

En typisk dag i måltider ser derfor ud for mig nu:

Morgenmad: Et stort glas bladselleri juice. Lidt senere 1/2 bolle med ost.

Mellemmåltid: Den anden halve bolle med ost samt 1 stk frugt.

Frokost: Salatbowl; som gerne består af fuldkorns couscous, div. blandede kål, tomater, edammer bønner, agurk, gulerod, bagt sød kartoffel…. evt. med falafler til eller en klat humus. Det mætter helt vildt og jeg elsker den frokost.

Mellemmåltid: Det kan være knækbrød med ost, 1/2 skive rugbrød med æg, frugt, yoghurt/skyr med bær o.lign.

Aftensmåltid: max 3 kartofler (eller 120 g kogt ris, bulgur o.lign), 120 g kød og 300g grønt. Det er svært for mig.

Jeg er ikke den store kødspiser, så 120 g er virkelig meget og der hvor jeg har spist flere eks. kartofler og mindre kød. Men jeg prøver.

Mellemmåltid: Det kan være knækbrød med ost, 1/2 skive rugbrød med æg, frugt, yoghurt/skyr med bær o.lign.

Det sidste mellemmåltid er også svært at få spist. Jeg er virkelig ikke særlig sulten, så ofte om aftenen er det yoghurt, det synes jeg ikke ligger ikke så tungt i maven, som eks. 2 stk. frugt.

Heldigvis skulle jeg ikke lave nogle ændringer i forhold til mit kaffe indtag 🙂 og da det stadig regner og er lidt små koldt på trods af brændeovnen, tror jeg at jeg vil lave en kop kaffe inden jeg kører til Rønne senere og henter børn.

Min uge i billeder.

Kom hel igennem arbejdsugen. Fredag dog med en del kaffe. Havde jeg lukket øjnene til det oplæg, vi hørte til vores personaledag om kommunikation, så havde jeg sovet op af en kollega. Heldigvis var oplægget super spændende, så jeg holdt mig vågen 😋

Men her lidt godt fra ugen der gik.

Våd mandag i skoven, men en virkelig skøn tur. Jeg er gået hen og blevet ret vild med vores udeskole hver mandag. En skøn måde at starte ugen på.

Tirsdag var fridag. Først en dejlig gå tur og senere start hos diætist.

Jeg har ingen billeder fra onsdag og torsdag, men var bl.a til Aula intro og havde Åbent hus for kommende 0.klasse elever og forældre. Det gik rigtig godt og var pænt besøgt.

Fredag – var vi efter endt undervisning her:

Dagen handlede om kommunikation og der var en god blanding af oplæg og gruppearbejde.

Vi sluttede med middag, hygge og snak.

Nu er madpakken gjort klar til en ny uge. Weekenden har budt på tanker, sove længe og bagedyst.

På fredag går vi på efterårsferie. For 1 år siden var jeg sygemeldt ved denne tid, jeg er så glad for de valg jeg tog, som har gjort at jeg nu er tilbage igen. Oprejst og helet.