Hvad hjælper når angsten kommer.

Når jeg nu ser tilbage, kan jeg se, at jeg har haft angst anfald i flere år. Jeg har bare ikke været klar over, at det var det. De kom ikke ofte og nok derfor, jeg troede , jeg “bare” var ved at blive småsyg og gik i seng.  Derfor blev det også min første løsning, da de begyndt at komme lidt oftere. Ind under dynen og sove fra det.

Sidste år i januar gik jeg endelig til lægen, da angstanfaldene kom dagligt og var enormt invaliderende. Jeg blev henvist videre og kom, som jeg har nævnt før, til at gå i angstgruppe. Det var en kæmpe hjælp og her jeg endelig blev klar over, hvad angsten kom af. Jeg er heldigvis fortsat med at gå til ene samtaler, hvor vi arbejder på samme måde. Det er også en kæmpe hjælp for mig.

Så angstgruppe og samtaler er jeg meget glad for, at jeg blev tilbudt og tog imod.

Dernæst har det været en stor hjælp i hverdagen, da jeg valgte at være åben omkring det. Det er bestemt ikke nemt, da angst og andre psykiske lidelser, desværre er utrolig tabu belagt. Det var mega svært og er svært, når jeg fortæller, at jeg har angst. Langt de flest har været helt fantastiske. Jeg vil rigtig gerne have at folk spørger ind til det. Det er blevet en stor hjælp for mig, at tale om angsten.

Men hvad kan jeg ellers gøre for at angsten bliver mindre og mindre? Og hvad gør jeg, når jeg har anfaldene?

Det er rigtig vigtigt for mig at jeg får en god nattesøvn. Frisk luft og motion, pt. er det gåture med min hund.

Jeg øver hver dag min vejrtrækning, det er en kæmpe hjælp for mig, når jeg får angstanfaldene, at jeg så har styr på det, da jeg havde tendens til at hyperventilere i starten.

Pt. skal jeg heller ikke have for mange aftaler på en uge; min krop siger fra lige med det samme, hvis jeg har for meget om ørerne,  i form af angst.

Når jeg har selve anfaldene kan jeg tage en pille og ca. 1/2 time senere, er jeg (oftes) angstfri. Men jeg er igang med at prøve forskellige ting, så pillen  kun er absolut sidste udvej, hvis jeg har det rigtig skidt. Så ud over at koncentrere mig om min vejrtrækning, flytter jeg fokus. Måske går jeg igang med at tømme opvaskemaskinen, går ud og ser om der er post o.lign.

Nogengange kan jeg mærke angsten komme snigende, men da jeg bl.a. har panikangst kan anfaldene også komme meget pludseligt. De gange jeg kan mærke den komme, prøver jeg at lave den model, vi bruger til samtalerne. Men det er stadig rigtig svært for mig.

Inde på Psykiatrifondens hjemmeside, er der rigtig mange gode øvelser bl.a. er der en, der hedder Led angsten på afveje, det prøvede jeg forleden dag og den hjælp. Da jeg mærkede angsten komme snigende, lagde jeg mig på sofaen og for mig selv beskrev alle tingene i stuen; ” jeg ligger på en sofa, den er grå, den har 4 puder osv… da jeg beskrevet sofaen gik jeg videre og jeg nåede ikke stuen rundt, så havde angsten sluppet. Jeg var nærmest helt høj bagefter.

Grunden til at jeg ikke har kigge så meget på de øvelser, der er derinde, er fordi hende der forklare dem, har en meget speciel stemme, som jeg ikke rigtig, har kunne holde ud. Men jeg har nu givet det en chance og kan kun anbefale, at man kigger derind.

Det er lidt svært at finde, men man skal ind under: Viden – gode råd og så langt nede på siden kommer Det mentale motionscenter. I det hele taget er det en super god hjemmeside, hvor man kan få viden, råd og vejledning. Tjek den endelig ud.

God lørdag herfra 🙂

 

4 Kommentarer

  1. Cille Henningsen

    januar 12, 2019 at 5:25 pm

    Tak for tippet om hjemmesiden.

    Jeg kan godt høre at instruktørens stemme er lidt speciel, men for mig er det værre at der ligger noget lyd under speaken.
    Noget “musik”.

    Jeg vil nu prøve at bruge det alligevel

    Vh Cille

  2. Hej smukke.
    Maria har stor glæde af en “postelastik” omkring håndleddet. Når angsten kommer hiver hun i elastikken, så det smælder på huden. Dette flytter fokus væk fra angsten, og frigiver nogle positive “hormoner” i hjernen. Knus

    • admin

      januar 16, 2019 at 6:51 pm

      Tak – det har jeg godt tænk på at prøve.
      Hils Maria mange gange, og kram til dig og jer,
      Tjøs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© 2019 Pernilleshylde

Tema af Anders NorenOp ↑